Werken als een tourguide met paarden - Reisverslag uit Cairns, Australië van Roos Burg - WaarBenJij.nu Werken als een tourguide met paarden - Reisverslag uit Cairns, Australië van Roos Burg - WaarBenJij.nu

Werken als een tourguide met paarden

Blijf op de hoogte en volg Roos

13 Augustus 2013 | Australië, Cairns

This blog I wrote in Dutch because a few people asked me too. If I have time anytime soon I will translate it in English.

Hier een update over mijn werk in de jungle. Deze keer in het Nederlands omdat een paar mensen daar om vroegen. Ik heb drie weken gewerkt als een tourgids in het oudste regenwoud in de wereld met planten die miljard jaren oud zijn en die de dinosauriërs zelfs nog aten. Ik kon m'n ogen niet geloven toen ik aan kwam. Zo'n krachtige energie en prachtige omgeving. De natuur is zo rustgevend. Als ik in m'n hangmatje op de veranda lag keek ik recht in de jungle en kon ik alle tropische vogels en insecten horen. Het huis waar ik woonde is prachtig. Het is een groot houten huis, met een grote veranda er omheen. We zaten eigenlijk altijd buiten op de veranda omdat de temperatuur heerlijk is. Het is zo'n 26 graden en de zon schijnt af en toe. Er zijn wel veel tropische regenbuien, een paar minuten kei harde regen en dat is het over. Verder is er een super grote tuin met een meertje en allerlei tropische vruchten en bomen. Soms maken we een kokosnoot open en eten we lekker verse kokosnoot. Het is echt back to basic maar alsnog met veel
Luxe. Ik voelde me toch aardig rijk als ik in m'n hangmat lag en de jungle in keek. Het leven hier is op geen manier te vergelijken met hoe ik ooit geleefd heb. Het is heel geïsoleerd. Ik had wifi thuis, maar verder is er letterlijk niks. Geen telefoon centrales, dus geen bereik. Geen supermarkten of winkels, geen elektriciteit. Alles werkt op zonne energie maar omdat de zon hier niet vaak schijnt en het vaak bewolkt is door de hoge bergen hadden we regelmatig dat de stroom uitviel en we moesten de koelkast ook altijd uitzetten 's nachts, veel handwasjes doen en zuinig verbruiken. Ik kwam er hier wel achter dat ik echt way to much water gebruik. Ik ben echt een verspiller haha. Heb ik hier wel snel afgeleerd. Ik woonde samen met drie meiden die ook op de horsefarm werken en samen met de manager. Het zijn allemaal reizigers en hardwerkende mensen. Ik deelde mijn kamer met een Nederlands meisje. Nou ja meisje, ik was eigenlijk de jongste want mijn collega's zijn in de 30 haha. Ik heb het goed voor elkaar dat ik deze baan gekregen heb. De eerste week heb ik 8 dagen achter elkaar met de paarden gewerkt. Het was een heuze uitdaging van city girl naar farm girl haha. Ik ben niet gewend om hard te werken, maar juist daarom wilde ik er helemaal voor gaan. Eens kijken wat ik aan kon. Ik heb elke dag super veel geleerd. Ik heb tien jaar paard gereden en vakanties met paarden gedaan maar dit was niet te vergelijken met wat ik geleerd heb. Het is als ballet en breakdance. Ik heb geleerd om dressuur te rijden en dit is een soort vrije Aussie Style van rijden met je teugels in een hand en weinig contact met het bit. De paarden krijgen heel veel vrijheid. Ze hebben kilometers met land om op te grazen en ze staan altijd buiten. Ze staan alleen met opzadelen even in kleine stalletjes. Toen ik bij de paarden aankwam was ik gelijk verliefd. 22 prachtige paardjes.

Ik zal nu wat vertellen over hoe mijn dag er uit zag. Elke dag stond ik om 6 uur op om naar de paarden te rijden, 5 min van mijn huis. We hadden een 4 wheel drive want de wegen zijn hier erg hobbelig. Eerst gaven we de paarden eten en zetten we de paarden in de stallen die we gebruikten voor de ochtendrit. Als je aan komt rijden staan ze al de hinniken want ze weten precies dat ze eten krijgen als wij komen. Dat ze
eten krijgen is eigenlijk een luxe voor ze want ze hebben kilometers met land om van te grazen. Zodra we de paarden die we gebruikten op stal hadden gezet gingen we ze opzadelen. Er zijn meestal twee beginners groepen per dag en soms nog een koppels tour en een ervaren rit. Bij de beginnersgroep zijn er maximaal 8 klanten per rit en je rijd in twee groepen van 4. De snellere paarden voor en de wat langzamere in de achterste groep. Je rijd groot en deels achterstevoren omdat je de klanten goed moet kunnen zien en begeleiden. Er is veel om op te letten. Als de een de paarden opzadelt gaat de ander de groep met klanten halen en daarna helpen we ze met een cap en kiezen we hun paard. Je moet kunnen inschatten welke persoon je op wat voor paard zet. Het zijn erg slimme beestjes en ze weten het precies als er een beginner op zit en dan zullen ze daar ook zeker gebruik van maken. Eenmaal iedereen op z'n paard geven we een basis demonstratie over hoe je moet paardrijden en wat ze moeten doen als we bergen opgaan etc. Vervolgens gaan we 1,5 heerlijk paardrijden door het regenwoud en langs riviertjes en uiteindelijk komen we bij het strand aan en gaan we daar galoperen. Niet te hard met de beginners uiteraard. Ondertussen geven we ook demonstraties over hoe je moet draven en galoperen. Soms moeten we van ons paard afstappen om de mensen te begeleiden en het voor te doen. Ze
Zijn vaak bang om de paarden pijn te doen en sporen ze niet genoeg aan en dan doen ze dus niet wat je vraagt. Over t algemeen zijn de beginnerspaardjes goed getraind en ze weten precies wat er op welk punt gebeurd, waar we stoppen, draven en galoperen. Als leiding gebruiken we ex race paarden. Dit zijn pittige paardjes. Sterke karakters en er zit veel vuur in. Je moet sterk zijn en om ze de baas te zijn. Ik vind het wel super leuk om ze te rijden. Soms wel
Lastig want je moet je eigen paard onder controle houden maar ook de groep goed in de gaten houden en achterste voren zitten met rijden. Deze ex racers houden wel van galoperen en als ze voelen dat we gaan dan willen ze er ook echt voor gaan. Tijdens de rit kletsen we lekker
Met de klanten en dat is erg leuk. Ik ontmoet mensen van all over the world. Na de rit zadelen we de paarden af en wassen ze als het nodig is en dan is onze ochtend rit voorbij. Daarna gaan we naar huis en hebben we zo'n 2,5 uur pauze. De middagrit is zo ongeveer hetzelfde. Savonds kookte ik voor
mezelf en zat ik een beetje te lezen of een film te kijken op iemands
Laptop. De andere meiden werken ook nog in de bediening of afwas in Beachhouse. Een restaurant hier.

Ik heb een top tijd gehad hier en het werken met de paarden was fantastisch, maar ik vond het soms moeilijk om zo geïsoleerd te zijn en te wonen en werken met maar drie mensen. In m'n vrije dagen en in de avond ging ik vaak naar de camping afspreken met mensen die ik ontmoet heb tijdens het reizen en mijn baas was daar totaal niet blij mee. Ik deed niks verkeerd maar hij wilde gewoon dat ik altijd thuis was en beschikbaar om in te vallen waar dan ook en daarbij betaalde het heel slecht dus ik heb besloten om te vertrekken.

Ik ben een weekje in cape trib gebleven en daarna nog een week in Cairns met Jonathan, een jongen die ik tijdens het reizen ontmoet heb en hij moest helaas weer terug naar Nederland. Daarna ben ik heel actief werk gaan zoeken. Overal naar toe gebeld en gemaild en advertenties geplaatst en al snel kwamen er wat mogelijkheden. Een baan als au pair reizend met een familie, een klanten service baan in een callcenter, schoonmaken, bar en receptie in een hostel maar geen van alles leek me super leuk. Een vriendin van me die ik tijdens het reizen ontmoet heb werkt in de outback in een roadhouse en ze verdiend heel veel geld en doet heel afwisselend werk en dat leek me wel wat dus naar een aantal sollicitaties op roadhouse jobs werd ik dan eindelijk gebeld dat ik mocht komen, probleempje ze zijn gevestigd op de grens tussen Zuid en West Australië en ik zat in het noorden. Toch zei m'n gevoel dat ik hier voor moest gaan dus ik een ticket geboekt naar Adelaide, 4000 km van waar ik was. Volgende dag drie uur gevlogen, een nachtje in Adelaide geslapen en vervolgens nog 12 uur met de bus gereisd, in een motel geslapen en zojuist opgehaald om nog 5 uur te reizen naar het roadhouse. Wat een avontuur weer. We zijn net gestopt om walvissen te kijken en het was echt fantastisch. Het is walvissen seizoen en ze komen heel dichtbij en ze hebben hun baby's bij zich. Heb wat mooie foto's kunnen maken.
Ik zal proberen snel weer een update doen van mijn werk in het roadhouse. Ik heb er super veel zin in, ga van alles doen van koken tot bediening, house keeping, klanten helpen etc. Ze wonen aan zee dus kan in ieder geval genieten van de zee, kan er alleen niet zwemmen want hier zitten de grote witte haaien en de bullsharks. Ze hebben ook paarden die ik mag rijden dus ik heb zo'n gevoel dat er weer een mooie tijd aan gaat komen.

Groetjes en liefs van een super gelukkig Roosje

  • 13 Augustus 2013 - 10:34

    Annemarie:

    Hai Roos,
    Ik geniet via je moeder met je mee. Wat een prachtige ervaringen!

  • 13 Augustus 2013 - 10:49

    Peter:

    Prachtig verhaal.
    Succes met je sollicitatie. Met zo'n energie met dat vast lukken.
    Groeten
    Peter (familie Daniëlle)

  • 17 Augustus 2013 - 19:04

    Corina:

    Wat mooi geschreven weer meis. Zo heerlijk om al je verhalen te volgen en ook te delen. Trots op jou hoor. Dikke kus Mamsel

  • 11 Oktober 2013 - 13:06

    Roos Van Der Burg:

    Bedankt voor de reacties lieve mensen! Heb 't echt super erg naar mijn zin! Mijn volgende blog is onderweg.

  • 10 Januari 2014 - 15:07

    Renke:

    Hoi Roos,

    Ik ben ook aan het plannen om naar Australië te trekken. Ik zou ginder ook heel graag met paarden werken. Heb jij misschien suggesties? Hoe noemde het bedrijf waar jij gewerkt hebt?

    Groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Actief sinds 27 Mei 2013
Verslag gelezen: 1010
Totaal aantal bezoekers 11817

Voorgaande reizen:

26 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

27 Mei 2013 - 30 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: